De Habits of Mind zijn echt

Geplaatst op: 19 maart 2018

Door de loop der jaren zijn er veel goede ideeën uitgewerkt om ons te helpen denken en leren. Het werk van Edward de Bono, of de Visible Thinking routines van Harvard University, het is allemaal heel krachtig, praktisch en bruikbaar, maar het is niet ‘echt’. Dit zijn allemaal hulpmiddelen, speciaal ontwikkeld voor ons denken. 

 

Art Costa en Bena Kallick hebben de Habits of Mind niet speciaal gecreëerd of bedacht, ze zijn door hen ‘slechts’ gedefinieerd. Ze hebben simpelweg intelligent gedrag geïdentificeerd en deze beschreven zoals succesvolle mensen deze bezitten en toepassen. Dit heeft onder andere geresulteerd in een gezamenlijke taal, die echt betekenis geeft en nodig is om met elkaar te groeien.

 

De Habits of Mind zijn echt een onderdeel van de wereld. En het mooie is dat ze altijd zullen voortduren. Ze zijn vandaag net zo relevant als ze 50 jaar of zelf 500 jaar geleden waren. En ze zullen er net zo toe doen in de toekomst. We horen zo vaak dat de nieuwe generatie moet omgaan met de veranderende wereld. Maar hoe de wereld ook verandert, onze leerlingen zullen zich moeten bezig houden met de HoM om succesvol te zijn. Ontwikkelen van krachtige Habits of Mind is van groot belang om leerlingen klaar te stomen voor de toekomst. 

“Habits of Mind kan goed bestaan naast een visie of onderwijsconcept dat al aanwezig is.”

 

In de jaren ’90 en ’00 waren de Habits of Mind een hot item in Amerika, zoals dat vandaag de dag is met mindset. Veel scholen gingen mee in de hype en adopteerden de HoM meteen. Maar helaas leidde de combinatie van onervarenheid van het Amerikaanse instituut en de oppervlakkige benaderingen van implementatie bij scholen ertoe dat de HoM “het initiatief van vorig jaar” werden. Het belandde bij veel scholen op een plank in de archiefkast. Inmiddels is het 2018 en gelukkig weten we nu na vele jaren ervaring, hoe we de Habits of Mind van blijvende waarde binnen een school kunnen maken en hoe ze echt het verschil kunnen maken in de leeropbrengsten bij leerlingen. Omdat de Habits of Mind echt zijn, bestaan ze nu nog steeds. Je kunt niet om het belang van de 16 habits heen. En inmiddels weten we ook goed hoe we connecties kunnen maken met die andere tools en theorieën, zoals mindset en 21e eeuwse vaardigheden en hoe we dit levendig kunnen maken in het klaslokaal. Habits of Mind kan daarom goed bestaan naast een visie of onderwijsconcept dat al op een school aanwezig is. Het is alleen maar mooi om te zien hoe dit elkaar kan aanvullen en versterken. Tijdens onze workshops werken wij hier gericht aan met een team, zodat de Habits of Mind echt van blijvende waarde binnen een organisatie kunnen zijn.