door Rinke

Delen

Uitgangspunt

Creatieve denkers hebben een passie voor wat ze doen. Ze hebben niet alleen een ‘ik-kan-het!’-houding maar ook een ‘ik-geniet-ervan!’-gevoel. Ze zoeken constant naar intrigerende fenomenen en omarmen problemen in plaats van ze te vermijden. Ze genieten van de uitdaging om problemen voor zichzelf of voor anderen op te lossen en zijn dol op puzzels en verwarrende situaties.

 

Sommige mensen vermijden juist problemen en staan er niet voor open om te leren. Ze maken opmerkingen als: “Ik was nooit goed in puzzels en denkspelletjes.” “Dit is saai.” “Wanneer zal ik dit ooit gaan gebruiken, het is nutteloos.” “Wat maakt het uit.” en “Ik doe niet aan denken.” Veel mensen zien denken als hard werken en schrikken terug van situaties waarin dit veel van ze verlangt wordt. Velen hebben zich nooit ingeschreven voor een ‘moeilijk’ academisch vak nadat ze het niet meer verplicht waren zoals op de middelbare school. Ze waren er eindelijk vanaf!

 

We willen dat leerlingen nieuwsgierig zijn en communiceren met de wereld om hen heen. Dat ze met verwondering naar steeds veranderende wolken kunnen kijken en dat ze gecharmeerd kunnen zijn van het voltrekken van de lente. Intelligente mensen vinden schoonheid in een zonsondergang, zijn geïntrigeerd door de geometrische vormen van een spinnenweb en ervaren vreugde bij het zien van het verenpak van een koolmees. Ze zien de ware kunst van een wiskunde formule, ze erkennen de ordelijkheid en de behendigheid van een chemische reactie en ze communiceren met de sereniteit van een ver sterrenbeeld. We willen dat leerlingen een zekere mate van enthousiasme, passie en noodzaak voelen om te leren, te onderzoeken en iets volledig te beheersen.

 

Leerlinggedrag

Leerlingen die reageren met verwondering en ontzag hebben een onderzoekende houding die ‘ik-kan-het’ en ‘ik-geniet-ervan’ uitstraalt. Deze leerlingen zoeken naar problemen om op te lossen en bedenken ook problemen om op te lossen. Dit doen ze met toenemende afhankelijkheid, zonder hulp of interventie van de leerkracht. We horen hun groeiende autonomie in uitspraken als: “Niet het antwoord verklappen! I kan het zelf oplossen.”

Leerlingen die deze habit hebben ontwikkeld zijn nieuwsgierig en ontlenen plezier aan het denken. De omgeving trekt hun aandacht als ze met hun zintuigen ritmes, kleuren, patronen, vormen en harmonieën opvangen. Ze zien de schoonheid van dingen, zijn dankbaar en uiten dat soms uitbundig: “Wow!” “Prachtig” “Aha!” “Cool” “Geweldig”.

De leerlingen die deze habit hebben ontwikkeld tonen ook meelevend gedrag tegenover andere levensvormen. Ze begrijpen de noodzaak om de natuur te beschermen. Ze respecteren de functies en waarden van andere mensen in relatie tot elkaar en ervaren de gevoeligheid en de uniciteit van alles en iedereen om hen heen.

 

Bron: Habits of Mind Nederland

Blijf op de hoogte

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang 4 tot 6 keer per jaar de nieuwsbrief met inspiratie, ontwikkelingen en lesmateriaal!
Het kan zijn dat deze de eerste keer in de spam terecht komt.
Door je in te schrijven ga je akkoord met onze privacyverklaring.