door Rinke

Delen

Uitgangspunt

In een wereld die zo snel verandert, is er vandaag meer te weten dan ooit tevoren. En die uitdaging om elke dag, elke week, elke maand en elk jaar, meer en meer kennis te vergaren zal alleen maar exponentieel toenemen. De zoektocht naar zinvolle kennis is kritisch en nooit eindigend.

 

Intelligente mensen bevinden zich in de continue leermodus. Ze worden gesterkt door de zoektocht naar een leven lang leren. Hun zelfvertrouwen, in combinatie met hun nieuwsgierigheid, stelt hen in staat voortdurend naar nieuwe en betere manieren te zoeken. Mensen met deze Habit of Mind streven altijd naar verbetering, groeien, leren en zichzelf aanpassen en verbeteren. Ze grijpen problemen, situaties, spanningen en conflicten aan als waardevolle leermogelijkheden.

Een groot mysterie over de mens is dat we bij leermomenten vaak geconfronteerd worden met angst in plaats van met mysterie en verwondering. We verdedigen onze vooroordelen, overtuigingen en opgeslagen kennis, in plaats van dat we het onbekende, het creatieve en het inspirerende uitnodigen. Ergens zeker en gesloten over zijn, daar voelen we ons prettig bij. Ergens onzeker en open over zijn, geeft ons angst.

 

Vanwege ons onderwijssysteem en de manier waarop het curriculum gebouwd is, zijn leerlingen al op jonge leeftijd getraind om te geloven dat diep leren inhoudt dat ze de waarheid achterhalen, in plaats van dat ze vaardigheden ontwikkelen voor een effectieve en doordachte actie. Ze hebben geleerd om zekerheid te waarderen in plaats van twijfel, om antwoorden te geven in plaats van vragen te stellen, om te weten welke keuze juist is in plaats van om alternatieven te onderzoeken.

Helaas zijn sommige volwassenen tevreden met wat ze al geloven en weten. Hun kinderlijke nieuwsgierigheid is verdwenen. Ze vertonen weinig nederigheid omdat ze geloven dat ze het allemaal al weten. Ze onderzoeken of ontdekken niet de wijsheid van anderen. Ze weten niet hoe en wanneer ze de liefde en lust voor leren kunnen gebruiken. Als gevolg daarvan volgen ze een pad van weinig waarde en minimale kansen.

Onze wens is creatieve leerlingen en mensen die graag willen leren. Deze Habit of Mind omvat de nederigheid van weten dat we niet weten, wat de hoogste vorm van denken is die we ooit zullen leren. Paradoxaal genoeg, tenzij we beginnen met nederigheid, zullen we nooit ergens komen. Als eerste stap moeten we al hebben wat uiteindelijk de kroon op al het leren zal zijn: weten – en toegeven – dat we het niet weten en niet bang zijn om erachter te komen.

 

Leerlinggedrag

Hoewel het menselijk is om onze vooroordelen, overtuigingen en kennis te verdedigen, is het ook menselijk om het beschermende instinct te overstijgen en de moed te hebben om te leren en te veranderen.

 

Voor leerlingen die deze habit hebben ontwikkeld, worden de ontmoetingen, gebeurtenissen en omstandigheden van het leven op school en in de gemeenschap, uitnodigingen om zichzelf te verbeteren door open te blijven staan voor continu leren.

Leerlingen die deze habit hebben ontwikkeld, maken gebruik van feedback. Ze gaan er altijd vanuit dat er nog meer te leren is. We zien dat ze na een conclusie of het afronden van een taak, de volgende reeks vragen stellen, om peer feedback vragen en nieuwe middelen zoeken om hun kennis te verrijken. Ze beseffen dat om ergens te komen, dit altijd een verdere leerreis naar de volgende plaats betekent. Ze begrijpen dat expertise niet betekent dat je alles weet, maar dat het betekent om het volgende, meer geavanceerde niveau van het werk te leren kennen. Naarmate elk kennisniveau wordt bereikt, komt er een hele nieuwe reeks vragen en onbekend terrein naar voren. Deze leerlingen zijn bereid om de behoefte aan de veiligheid van ‘juistheid’ te laten varen om de onzekerheid van nieuwe onderzoeken en kennis te omarmen. Ze streven ernaar te leren en zijn houden niet van mensen die louter oordelen. Ze tonen de bereidheid om een kleine vooruitgang te riskeren voor de mogelijkheid van een grotere uitdaging. Ze zijn vindingrijk en gebruiken de vindingrijkheid van anderen. Ze zijn er trots op om toe te geven dat ze geen antwoord of oplossing weten, en ze zijn geïntrigeerd door het potentieel voor nader onderzoek. We horen ze dingen zeggen als

  • “Dat is een interessant idee, hoe kunnen we er meer over ontdekken?”

 

Bron: Habits of Mind Nederland

Blijf op de hoogte

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang 4 tot 6 keer per jaar de nieuwsbrief met inspiratie, ontwikkelingen en lesmateriaal!
Het kan zijn dat deze de eerste keer in de spam terecht komt.
Door je in te schrijven ga je akkoord met onze privacyverklaring.