Nieuws

10 mei 2019
“Het leukst vind ik dat kinderen vol verwondering naar de wereld kijken en veel vragen durven te stellen”, was een van de mooie uitspraken van Ellen van Drunen in het interview die Rinke met haar hield. Haar hele leven heeft Ellen al het motto ‘Ik kan het zelf’ en dit brengt ze op inspirerende wijze over… Bekijk Artikel
7 mei 2019
Dat onze zuiderburen ons weten te vinden, was al eerder bekend toen we Habits of Mind Nederland in kaart brachten. Maar onlangs zij wij ook benaderd door Sara de Piere van de educatieve organisatie Djapo uit België. Op hun website is te lezen: Djapo is een educatieve organisatie die kinderen keuzes wil leren maken voor… Bekijk Artikel
7 mei 2019
Against Empathy, een prikkelde titel. Wat moet ik hier van denken? En moeten we onze Habit of Mind ‘luisteren met begrip en empathie’ herzien? De ondertitel van het boek (The case for rational compassion)  verraadt al een beetje dat de psycholoog Paul Bloom niet tegen beter gedrag en een betere wereld is. Integendeel. Hij bestrijdt… Bekijk Artikel
15 februari 2019
De term Habits of Mind is lastig te vertalen. In het Engels bestaat het synoniem dispositions, maar daar kom je in het Nederlands ook niet verder mee. Het woord ‘denkgewoonten’ komt in de buurt, maar dit woord is helaas niet terug te vinden in de woordenboeken. Wij kiezen er daarom voor om de term goed… Bekijk Artikel
19 december 2018
Voordat we leren in detail gaan bespreken, moeten we eerst de taal van het leren definiëren. Dit schept duidelijkheid over wat we verstaan onder leren en hoe we met anderen communiceren over ons leren.   Definities zijn van cruciaal belang in de onderwijspraktijk. Het is bijvoorbeeld niet ondenkbaar dat wanneer iemand over ‘kennis’ praat, dat… Bekijk Artikel
15 november 2018
Hoe zou jij reageren op de opmerking van een leerling: “Meester ik heb jou nagetekend!” ?   We hebben weer een podcast gemaakt over een interessant moment in een groep 8. Je kunt hieronder beluisteren hoe Tom daarmee omging.     Of lees de blog hieronder.    “Meester ik heb jou nagetekend!” een verhaal over de… Bekijk Artikel
15 oktober 2018
“Het was niet saai, hij vond het echt lastig! De Habits gaven hem dit inzicht.” Inge Langelaar heeft een aantal jaar geleden de plusklas Meer – talent in ontwikkeling opgericht. Ze wilde een goed doordacht aanbod bieden aan kinderen die meer uitdaging nodig hebben. Tevens vindt zij het belangrijk dat kinderen meer inzicht krijgen in… Bekijk Artikel
6 oktober 2018
Trots en blij met deze samenwerking!   Afgelopen dinsdag 2 oktober was het precies 3 jaar geleden dat wij een introductieworkshop gaven bij GelukkigHB in Zwolle. Er zijn veel ervaringen uitgewisseld en puzzelstukjes vielen op hun plek. Na vele contactmomenten en een 2-daagse training, bundelen we nu onze kennis en ervaring als het gaat om… Bekijk Artikel
19 september 2018
“Door de Habits in elke les even te benoemen krijgen kinderen steeds meer inzicht in hun eigen functioneren en hun eigen leerdoelen” Ilse Wassenaar geeft les in het Denklab en toen zij een paar jaar geleden een korte presentatie over Habits of Mind volgde, werd ze daar helemaal enthousiast van. In dit interview lees je… Bekijk Artikel
18 september 2018
Deze vraag wordt ons geregeld gesteld. Het antwoord is eigenlijk altijd: ja. Sterker nog, de Habits of Mind zijn al aanwezig in alle klassen! In onze traingingen treffen we nooit leerkrachten die ons bedanken dat we ze op het idee hebben gebracht om leerlingen  aan te moedigen om door te zetten of te streven naar… Bekijk Artikel
17 september 2018
Het gebeurt zelden dat de groep waaraan we uitleggen wat de Habits of Mind zijn, twijfelt aan het nut van deze intelligente gedragingen. Sterker nog, ze moedigen in de dagelijkse praktijk al heel wat HoM aan. Hier ligt de crux van ons gedachtengoed. In een training bij de Meester Aafjesschool in Meteren werd ons duidelijk… Bekijk Artikel
13 augustus 2018
Als invaller kom je nog eens ergens. Dit keer mocht ik een woensdagochtend een groep 4 draaien. De leerlingen druppelden vanaf 8:20 binnen. De een afwachtend, de ander enthousiast omdat ze nog nooit een meester hadden gehad! Na wat gesprekjes met kinderen en ouders, viel het mij op dat een groepje kinderen zich met een… Bekijk Artikel
12 augustus 2018
Vanaf de kant, observerend, zie je alles vanuit ander perspectief. Nu ook weer. De stagiaire gaf de taalles, dus ik gaf mijn oren en ogen de kost.   De onderzoeker Graham Nuthall en zijn team installeerde voor langere tijd, allerlei opnameapparatuur in klassen, analyseerde ongelooflijk veel werk van leerlingen en observeerde leerlingen in de klas…. Bekijk Artikel
20 juni 2018
Habits of Mind Nederland bezocht het symposium “Het tienerbrein in de praktijk” geïnitieerd door hoogleraar in de neuropsychologie Jelle Jolles. Op het symposium spraken verschillende collega’s van Jolles over hun onderzoek ten opzichte van het brein, leren en ontwikkeling.   De acht verschillende sprekers wisten in hun betogen voor de Habits of Mind (Doorzetten, Verzamel… Bekijk Artikel
19 juni 2018
  “Everything is hard before it is easy,” said Johann Wolfgang von Goethe    Alle begin is moeilijk. In de 17de eeuw wordt deze zegswijze aangetroffen bij De Brune, 183:   ‘t Begin van alle dingh is swaer,  Maer ‘t wert veel lichter achter naer.   Hoe maken we moeilijke dingen makkelijk? Waarom zijn sommige… Bekijk Artikel
19 juni 2018
Alweer 3 jaar geleden bezocht Tom de internationale denk-conferentie, ICOT, in Bilbao. Daar had hij de kans om workshops en trainingen te volgen van o.a. James Nottingham, Guy Claxton, Howard Gartner en Art Costa. De conferentie wordt eens in de 2/3 jaar, afwisselend op verschillende werelddelen, gehouden. Eind mei vond de 18e ICOT plaats in… Bekijk Artikel
7 juni 2018
Tom ging voor Habits of Mind Nederland naar het congresfestival X-Honours in Leeuwarden. De hoofdgast: James Nottingham, maakte wederom veel indruk! James Nottingham is de bedenker van The Learning Pit, de leerkuil. Dit model is bij velen bekend als visualisatie van het leerproces. Nottingham liet in een van de workshops wederom ervaren hoe ontzettend krachtig… Bekijk Artikel
15 mei 2018
We hebben de spreiding van HoM in Nederland in kaart gebracht! Alle stipjes op de kaart zijn mensen/scholen die in meer of mindere maten met het gedachtengoed van Habits of Mind aan het werk zijn, of zijn geweest. In de legenda kun je ook lezen hoe de spreiding is van primair onderwijs, hoogbegaafden onderwijs, tot… Bekijk Artikel
10 mei 2018
De veranderingen in het onderwijs houden Rinke Huisman dagelijks bezig. Ook zij ziet de berichten in de media verschijnen, veelal negatief geladen. Dat vindt ze jammer, want leraar zijn is een prachtig vak. De afgelopen maanden zochten vele woorden in haar hoofd een plekje op papier, maar in welke vorm, dat was ook voor haar… Bekijk Artikel
13 april 2018
Voor diegene die het heerlijk vinden om alleen maar te luisteren en te kijken in plaats van blogs te lezen: Rinke heeft deze keer een Podcast gemaakt van een nieuw lesidee dat Tom heeft opgedaan terwijl hij in groep 5 aan het lesgeven was.  Of lees wel de blog van Tom hieronder:   “Ze zijn… Bekijk Artikel