Wie zijn wij

Fotograaf: Nadine Maarhuis

Rinke Huisman (1986) studeerde in 2008 af aan de Hogeschool Domstad te Utrecht. In hetzelfde jaar heeft zij ook de cursus Pedagogisch Tact gedaan bij het instituut NIVOZ te Driebergen. Met twee specialisaties op zak (innovaties en omgaan met verschillen) en een tiental fantastische onderwijsdagen op landgoed de Horst rijker, begon Rinke haar onderwijsavontuur bij de Noordwijkse school in Noordwijk. Dit is een algemeen bijzondere basisschool die haar eigen visie op onderwijs heeft. Het doel van de Noordwijkse Methode is om een kind te laten schitteren met zijn eigen talenten, zodat hij van daaruit een positieve bijdrage kan leveren aan de wereld om zich heen. Rinke deelt deze visie en in de vijf jaar dat zij op deze school werkte, ontwikkelde ze ook haar eigen talenten. Zo heeft zij een grote bijdrage geleverd aan het atelieronderwijs op de school en heeft ze steeds meer de ambitie gekregen om onderwijs te ontwerpen. Inmiddels ondersteunt Rinke de Noordwijkse School met het eigen maken van de Habits of Mind en de implementatie van de HOM in het curriculum. Daarnaast is zij freelancer in het onderwijs als educatief auteur. Rinke’s onderwijsinteresses gaan vooral uit naar denk-/leervaardigheden, filosofie, fotografie, auteurschap, innovatie, wetenschap en de Habits of Mind.

 

Via de Noordwijkse School is Rinke voor het eerst in aanraking gekomen met de Habits of Mind. Dit overgewaaide Amerikaanse concept intrigeerde haar vanaf het eerste moment. Al snel ontdekte Rinke dat er veel meer achter de HOM schuilde dan ze in eerste instantie dacht. In haar zoektocht naar meer ontmoette ze Tom Witjes op een virtueel platform. Als enige twee Nederlanders met dezelfde ambities en leergierigheid besloten zowel Tom als Rinke, een cursus te gaan doen om gecertificeerd HOM-trainer te worden.

 

Lees hier Rinke’s verhaal over wat haar zo intrigeert in HoM: Mijn verhaal

 

Fotograaf: Martijn Bakker

Tom Witjes (1978) is leerkracht in de regio Oost-Nederland en bestuurslid van Dalton Oost Nederland. De onderwijsinteresses van Tom gaan uit naar: thinking skills, innovatie, creatief denken, het gedachtengoed van Alfie Kohn en de Habits of Mind. Tom is vanuit een gemis in het Daltonse op zoek gegaan naar hoe eigenaarschap te bevorderen is en stuitte daarbij op verschillende invloeden. Na enige zelfstudie in HOM en Building Learning Power besloot Tom tijdens een workshop in Londen deze twee soortgelijke visies naast elkaar te leggen. Door geluk bij een ongeluk, de workshop werd in laat stadium afgelast, kreeg Tom de unieke mogelijkheid om persoonlijk met Art Costa van gedachten te wisselen. Deze warme ontmoeting waarin dhr. Costa verheldering gaf, heeft geresulteerd in een bewuste keuze om HOM-trainer te worden.

 

Tom ziet veel mogelijkheden om de HOM en de Daltonvisie met elkaar te verbinden. Als daltoncoördinator wil hij dit zichtbaar en toegankelijk maken voor iedereen. Dit doet hij onder andere door veel zelfstudie, het maken van instructiefilmpjes, het schrijven van artikelen en het spreken op congressen zoals de onderwijscafé’s in Nijmegen of op Daltoncongressen.

 

Inmiddels zijn zowel Rinke als Tom, Professional Developers, erkend door The Institute for Habits of Mind (IHOM) uit Amerika.