Categorieën: Nieuws

door Rinke

Delen

Categorieën: Nieuws

Delen

Tom ging voor Habits of Mind Nederland naar het congresfestival X-Honours in Leeuwarden. De hoofdgast: James Nottingham, maakte wederom veel indruk!


James Nottingham is de bedenker van The Learning Pit, de leerkuil. Dit model is bij velen bekend als visualisatie van het leerproces. Nottingham liet in een van de workshops wederom ervaren hoe ontzettend krachtig The Learning Pit als lesmodel kan zijn. Hiermee creëert de leerkracht bewust een leerkuil voor alle leerlingen! (Zie ook in het lesidee: Cognitief Conflict (1 en 2)). In Leeuwarden werden we door de handige technieken van Nottingham met z’n allen zo in de leerkuil gegooid en kon niemand meer overtuigend zeggen welk van de 3 appels nou echt waren! Kortom: Te Learning Pit is uitstekend te gebruiken om problemen mee te creëren waarvan de oplossing niet direct zichtbaar zijn en waar Habits of Mind de opening kunnen opleveren.

 

 

Naast de workshops waarin The Learning pit centraal stond, ging Nottingham, ook mindsettrainer, in op de vraag waarom mindset (nog) niet werkt. Metastudies leveren een effect op van 0.19 in het positiefste geval. Vanaf een effectsize 0.4 wordt een interventie pas interessant om in te zetten, volgens onderzoeker Hattie. Nottingham maakte een vergelijking met boswegen. Een geordende, geplaveide bosweg als metafoor voor focus op prestatie en een grillig, uitdagend bosweggetje als metafoor voor focus op leren. Mindset zal enkel de moeite waard zijn om mee aan de slag te gaan, als we op onze scholen gefocust zijn op echt, diep leren (zie afbeelding), aldus Nottingham. Om Habits of Mind te laten floreren is niets minder nodig dan: een denkcultuur.

 

En daarom het laatste woord aan Ron Ritchhart:

 

Blijf op de hoogte

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang 4 tot 6 keer per jaar de nieuwsbrief met inspiratie, ontwikkelingen en lesmateriaal!
Het kan zijn dat deze de eerste keer in de spam terecht komt.
Door je in te schrijven ga je akkoord met onze privacyverklaring.